16: Hvilke retter har det største CO2-aftryk?

Øvelse-16-banner

Øvelseskort #16

Emner:
Bæredygtighed
Fødevarer
CO2-aftryk
Sundhed

Varighed:
20 minutter

Læringsmål:
Eleverne forstår hvad begrebet CO2-aftryk betyder i relation til hverdagsmad

Eleverne kan sammenligne, vurdere og diskutere hverdags-middagsretter i forhold til CO2-aftryk

Baggrund

I denne samtale-øvelse får eleverne indblik i CO2-aftrykket for helt almindelige middagsretter. Både samlet set for retten, men også for den enkelte råvare. På den måde kan eleverne både sammenligne retterne, men også blive kreative, og omtænke de almindelige middagsretter, med mindre CO2-tunge ingredienser.

Det skal du bruge (pr. gruppe)

  • Et sæt middagskort, printet og lamineret (Arbejdsark #16)

Proces

  1. Begynd med en introduktion. Tal evt. om livretter og om almindelige middagsretter i Danmark, sammenlignet med andre lande. Hvor mange har fået spaghetti til aftensmad i går?
  2. Del eleverne op i grupper og giv dem hver et sæt kort. Billedet af retten skal vende op af, og de må ikke vende kortet endnu.
  3. Nu skal eleverne diskutere og rangere middagsretterne på deres kort, fra det største til det mindste CO2-aftryk.
  4. Lad eleverne sætte ord på deres overvejelser. Hvad lægger de vægt på?
  5. Lad så eleverne vende kortene, som afslører det samlede CO2-aftryk for retten, og for de enkelte ingredienser. Diskuter aftrykket af de forskellige retter. Hvad overrasker? Hvilke perspektiver bringer det?
  6. Kunne man evt. bytte nogle af de CO2-tunge ingredienser ud med noget andet?

Refleksionsspørgsmål

  • Kunne du selv finde på at begynde at spise middagsretter, ud fra din viden om CO2?
  • Hvilke fordele og udfordringer kan der være ved at erstatte f.eks. oksekød med blåmuslinger? (kulturelt, ernæringsmæssigt, miljømæssigt)
  • Har du eksempler fra dit eget liv på retter, du engang ikke brød dig om, men som du nu godt kan lide? Hvordan ændrede det sig?
  • Er CO2 det eneste vigtige, når vi taler om bæredygtighed? Hvilke andre parametre tager man højde for, når man skal vælge aftensmad?
  • Er I med til at bestemme hvad der bliver serveret derhjemme? Kunne I have lyst til at være med til at bestemme? Hvordan?

Undervisningsmaterialer:

Kombinér evt. med:

Printvenlig version: