15: Hvilke råvarer er mest bæredygtige?
Øvelseskort #15
Emner:
Bæredygtighed
Sundhed
CO2-aftryk
Fødevarer
Varighed:
20 minutter
Læringsmål:
Eleverne forstår at begrebet bæredygtighed er komplekst
Eleverne kan diskutere og sammenligne råvarer i forhold til forskellige parametre for bæredygtighed
Baggrund
Tang, muslinger og østers er uden tvivl bæredygtige fødevarer, hvis vi udelukkende forholder os til deres CO2-aftryk. Men bæredygtighed er mere end bare CO2. Det handler f.eks. også om vandforbrug, arealforbrug og næringsindhold. I denne samtaleøvelse får eleverne mulighed for at diskutere forskellige parametre inden for bæredygtighed i almindelige fødevarer.
Det skal du bruge (pr. gruppe)
- Et sæt bæredygtighedskort (arbejdsark #15), udprintet og lamineret.
Proces
- Eleverne skal nu rangere råvarerne på deres kort, fra mest til mindst bæredygtig.
- Lad eleverne indbyrdes argumentere for hvorfor de vurderer råvarerne som de gør. Hjælp dem med at reflektere over hvad de mener, når de vurderer bæredygtigheden af en råvare.
- Lad så eleverne vende kortene og studere og sammenligne CO2-aftrykket, ferskvandsforbruget og arealforbruget for den enkelte fødevare. Havde de lavet rækkefølgen rigtig? I forhold til hvilke parametre?
- Giv eleverne mulighed for at lave en ny rangering af fødevarerne, fra mest til mindst bæredygtig, ud fra de nye informationer bag på kortene.
- Diskutér resultatet af øvelsen med eleverne, f.eks. ud fra refleksionsspørgsmålene herunder.
Refleksionsspørgsmål
- Har eleverne lavet en ny rangering efter de vendte kortene, og hvorfor? Hvorfor ikke? Hvad har de lagt vægt på?
- Er alle grupper i klassen enige om rangeringen? Hvorfor, hvorfor ikke?
- Vejer nogle af parametrene (CO2-aftryk, ferskvandsforbrug, arealforbrug, protein-indhold tungere end andre?)
- Hvilke parametre tages der ikke højde for? (f.eks. dyrevelfærd, madvaner, produktionsforhold, næringsværdi)
- Er vi blevet klogere på begrebet bæredygtighed?